Chatsworth House and Garden - Reisverslag uit Bakewell, Verenigd Koninkrijk van Kees en Marianne - WaarBenJij.nu Chatsworth House and Garden - Reisverslag uit Bakewell, Verenigd Koninkrijk van Kees en Marianne - WaarBenJij.nu

Chatsworth House and Garden

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Marianne

18 September 2018 | Verenigd Koninkrijk, Bakewell

Vandaag zijn we naar Chatsworth Garden geweest. Die tuin ligt uiteraard bij Chatsworth House en valt onder het dorp Bakewell, We hadden het op TV al eens gezien bij Gardeners world, want er wordt ook een “flower show”gegeven door de Royal Horticultural Society. We waren weer niet de enigen die daar naar toe gingen vandaag, want bij aankomst stond de parkeerplaats al behoorlijk vol met een paar honderd auto’s. Op de weg ernaartoe zijn we een stukje over de M1 gestuurd die daar ter plekke uit twee keer vier banen bestond, die alle 8 vol zaten met auto’s. Dat schijnt het drukste stuk weg te zijn in Engeland. Na de grote weg kom je dan weer door een tig aantal dorpjes, waar alle lokale verkeer doorheen moet, dus dat kost wel even tijd, maar geeft af en toe ook prachtige vergezichten. Toen we eenmaal op het grondgebied van Chatsworth House kwamen, dat bewoond wordt door de “Duke and Dutchess of Devonshire”, moesten we goed uitkijken , want er liepen honderden schapen vrij rond, die totaal niet bang zijn van auto’s en dus zo maar de weg of de parkeerplaats oversteken. We zijn begonnen met een wandeling over het uitgestrekte gebied, waar je uren kunt dwalen. Ze hebben er ook een Cascade ( trapsgewijze waterloop), maar die stond droog, want door de hete droge zomer was er geen water genoeg en werd er maar een paar keer per dag een geringe hoeveelheid water los gelaten. De fonteinen deden het ook maar enkele keren per dag. Ondanks de vele auto’s kwam je maar af en toe iemand tegen. Op sommige plekken had je prachtige doorkijken en uitzichten over de omgeving. Verspreid over het terrein waren hier ook veel Acers geplant en die begonnen al te verkleuren, prachtig. Er staan hier ook bomen met een stam die je met 3 man kan omarmen en wel een 40 meter hoog zijn. Uiteraard was er een watervalletje, maar door het watergebrek was deze ook maar zeer bescheiden. Uiteindelijk kwamen we in de “kitchen garden” en die had nog volop kleur en niet alleen van de diverse bloemen, maar ook van de groentetuin. Het was zulk lekker weer, dat we gewoon zonder jas konden rondlopen en buiten onze lunch hebben weggewerkt. Als laatste zijn we natuurlijk ook nog door de “shop”gegaan en dat was echt iets voor de liefhebbers. Oh ja er stonden ook nog twee stoelen buiten die gemaakt waren van Halve dollars, best apart. De terugweg was helemaal binnendoor en dat was ook heel leuk om te rijden. Al met al weer een geslaagde dag, waarbij we zelfs op de camping nog een poos buiten konden zitten.